Breinkorf blogt.

Is gul goed?

Neem nou Freek. Hij blijft maar informatie geven aan zijn medewerkers. Als ze het niet snappen, legt hij het nog eens uit. Als ze informatie niet kunnen vinden, stuurt hij nog een keer mail. In de hoop dat zijn medewerkers zelfstandig worden. Chantal is er ook zo eentje: ze blijft potentiële klanten maar informatie geven, gratis en voor niets. In de hoop dat deze mensen de stap maken naar echt klant van haar worden.
En Sophie geeft haar coachklanten alsmaar vertrouwen en begeleiding. In de hoop dat haar coachklanten zelfvertrouwen en kracht ontwikkelen.

Veel geven heeft een averechts effect.
De medewerkers van Freek hebben geen respect voor hem.
De potentiële klanten van Chantal vinden het wel gemakkelijk dat ze tips geeft. Omdat het gratis is, zien ze niet de waarde van haar adviezen en geven ze haar geen opdracht. De coachklanten van Sophie blijven afhankelijk van haar emotionele en mentale ondersteuning, waardoor hun zelfvertrouwen en kracht niet toeneemt.

Maar ik bedoel het goed, zeggen gulle gevers vaak.
Tja, dat kan. Het heeft alleen zo’n beroerd effect, dat gulle geven: afhankelijkheid, onderwaardering, geen respect.
Wat levert het jezelf op, vraag ik gulle gevers vaak.
Ik krijg dan meestal eerst een blanco blik.
Vervolgens leggen ze me nog eens uit dat ze het goed bedoelen.
En dan komt er vaak een moment dat gulle gevers erkennen waar ze behoefte aan hebben.

Gulle gevers willen erkenning, waardering en respect. Niks mis mee. Erkenning, waardering en respect is nodig om een organisatie te veranderen, om je bedrijf op te bouwen, om groepen in beweging te krijgen.

Maar jezelf weggeven leidt tot onderwaardering, miskenning en minachting. Dat laatste klinkt heftig, maar is wel realiteit.
Freek bleef steken in geven en is weggepest door zijn team. Zijn collega-leidinggevenden hebben het laten gebeuren.

Tip: als je respect wilt en waardering, start dan met respect te hebben voor je zelf en jezelf te waarderen.
Ken je talenten en kwaliteiten en gebruik die iedere dag.
Heb oog voor wat je tot stand brengt en waardeer dat in jezelf.
Dit is het startpunt van geven. Dan geef je vanuit je zelf.

Hoe gul ben jij naar klanten, medewerkers, coachees, deelnemers?